Reklama
 
Blog | David Toušek

„Nic moc teda. I krátný snímek může být holt špatný.“

Během léta 2012 jsem zde uvedl sérii rychlých vstupů, které aspoň trochu přiblížily produkci animovaného 3D filmu v rámci profesní platformy ANOMALIA. Chtěl jsem napsat krátký závěr o této akci, ale naskytla se mi i "příležitost" v podobě jedné jediné negativní reakce na největším českým zpravodajským serveru.

Film se dostal se na různé portály, které informovaly o našem experimentu, vyjednává se o umístění do kin. Britský časopis 3D World Magazine (s globální distribucí), který se jako jediný časopis soustředí exklusivně na 3D průmysl, bude o naší produkci publikovat i vlastní článek.

 

Reklama

 

 

 

 

 

 

 

 

I když dokáži pochopit věcné sdělení v komentáři na českým serveru, nesouhlasím se závěry pana režiséra. Aspoň jsem si našel na wikipedii, že pan MF je odborníkem z filmové oblasti. Nakonec jsem se právě proto rozhodl nějakým způsobem reagovat a vlastně jsem tak napsal i původně zamýšlený text o vlastní zkušenosti.

 

Pan režisér MF:
Nic moc teda. I krátný snímek může být holt špatný. V čem? Nulová nápaditost, stokrát ohrané gagy, uřvaná americkost. Animácká nerealističnost pohybu Babinského zůstává někde na hranici animáků typu Králíka Roggera,
Muzika jak kolovrátek.
Nápad s pohledem do obrázku „Hledá se“ je nedotažený, nedořešený – dělá to ve finále dojem střihu přes osu. Tedy chyby, které se dopustí jen diletant.
Pusťte si krátké animáky od Pixaru, ať víte, jak to má vypadat!

 

Dobrý den,

děkuji za komentář. Vaše odborné hodnocení ale není cíleno správným směrem. Posuzujete aspekty filmu, které neodpovídají charakteru tohoto experimentálního projektu. Téměr by se dalo soudit, že máte pravdu. A Vaše jednotlivé úsudky mají svůj smysl. To Vám neberu. Ale v závěru, i v celkovém pojetí Vaší úvahy, pravdu nemáte. Na webu http://labs.anomalia.eu je dostatek informací, včetně videa, kde Kenny Roy sdílí své zážitky a způsob rozhodování před i během realizace projektu. Mohl jste se lépe zorientovat a poznat blíže kontext a cíle našeho projektu. Dovolím si ale polemizovat, že jste si tuto práci před vyjádřením svého dojmu vůbec nedal. Navíc jste téměř vulgární a snižujete tak význam vlastních slov.

Předně se jedná o unikátní edukativní projekt, který kombinuje profesionální a vzdělávací cíle najednou. Účast profesionálně zkušeného animačního režiséra měl vést k pozitivní zkušenosti, že jádrem kvalitní animace je především v učasti zkušených supervizorů a že intenzivní tvrdá práce a nadšení celého animačního týmu jsou předurčením relativního úspěchu.

Celý projekt směřoval k dosažení co nejlepšího animátorského výkonu v pouhých 10 dnech. Dovolim si usuzovat, že s tímto řemeslem nemáte odborné zkušenosti. Animování je v jádru neskutečně pracná až otrocká práce. A moderní 3D animaci v konečném důsledku rozumí jen malé procento filmových odborníků v ČR. Často jde spíš o samouky, protože zde neexistuje, a pro mne je to stále záhadou, ucelená strategie rozvoje této animační větve / směru / techniky / přístupu / umění. Vyberte si.

Nicméně, i geniální animátor nikdy nedosáhne skvělé pixarovské kvality, když své dovednosti nemůže předvést v adekvátních podmínkách – jde především o (ne)dostatek času, což je faktor, který v Pixaru mají “vyřešený”. Animování 4 minut, kterých se v těchto pouhých dvou týdnech podařilo naanimovat, je poměrně úctyhodný výkon. A k tomu nepotřebuji uznání. To je samo o sobě evidentní.  

A kvalita animace? Reakce z odborné komunity ze zahraničí jsou téměř ze všech stran pozitivní. Příklad je Anthony Wong z PIXARu: „Thank you for sharing. The short is awesome!  It’s hard to believe that it is a training project. The performance is really well done. Congrats to your school and the animators! Your class did an awesome work in 10 days, I really like it. The animation and character is very consistent. Nice lighting and set up of the scenes. Nice art direction and camera work.  Music is good, too.“

V neposlední řadě příběh: je to jednoduchá gegová groteska, která má pobavit. Nic víc. Především dětské publikum. A to se daří. Rád bych sám čekal víc, ale směr, který si režisér Kenny Roy zvolil, byl jeho svobodnou volbou, která měla také i svůj praktický důvod.  

Kreativní vstup měl i každý animátor. I to je ve standardní produkci nemožné. V tomto případě jsme zkusili poskytnout animátorům větší svobodu. Stále platí, že šlo především o světově unikátní vzdělávací projekt. Animátoři dostali dva záběry k realizaci. Začátek a konec příběhu byl předem stanovem režisérem Kenny Royem. Prostředek byl sestaven z nápadů každého z animátorů. Proto i tak dlouhá sekvence různorodých nápadů a demonstrace individuální kreativity. I toto byla výzva, která v konečném střihu funguje překvapivě skvěle a střihač odvekl velký kus profesionální práce.

Vše nasvědčuje faktu, že jsme tento pilotní počin chtěli využít především k otestování animátorských dovedností a projekt úspěšně dokončit. Ať Kenny Royovi vzdána za jeho odvahu úcta a respekt, že nesedí pouze doma v bezpečí svého studia a jeho nadšení pro vzdělávání má své nezpochybnitelné výsledky. 

Posuzujete film, který vlastně ani nikdy neměl vzniknout, protože jste se ani neseznámil s ekosystémem celé produkce. A této liknavosti jste se dopustil snad záměrně necitlivým a hospodským způsobem.

Netvrdíme, že se jedná o pixarovský kraťas. Tvrdíme, že jsme udělali obrovský skok kupředu.

Srovnáním této konkrétní produkce, která sleduje hlavně dovednost animovat v časové tísni v nízkorozpočtových podmínkách v zemi, kde tato schopnost v oblasti animátorských dovedností a v moderním 3D byla stále ještě před pár lety úplnou novinkou a neexistoval ani na univerzitách žádný vzdělávací koncept, jak k této produkci přistupovat (zvlášť v české kinematografii a animaci, kde převládá jen jistá míra domácího kutilství), s luxusní produkci studia Pixar, je Vaší největší odbornou chybou, které jste se dopustil. A opět zmíním i Vaše hulvátství ve formě písemného podání. Neumím si to slušně vysvětlit.

V praxi se tento Váš postoj může projevit spíš produkční  k a t a s t r o f o u, protože když bychom chtěli produkovat jako Pixar, nebudeme schopni film nejen zafinancovat, ale ani kvalitativně odanimovat. I přiběh stojí čas a peníze, který si v Pixaru mohou dovolit testovat k relativní dokonalosti. A v naší zemi, kde slova často nevedou k činům, je v zásadě důležitý každý pozitivní skutek.

My se snažíme animátory učit složité pixarovské animaci za účasti samotných animátoru z tohoto studia, ale zároveň nejsem blázen, abych si myslel, že je v našich podmínkách vůbec smysluplné očekávat za jiné peníze pixarovský výsledek. Jdeme rozumným směrem s profesionálními důrazy na specifické aspekty ve výtvarnu, animaci a atmosféře. Učíme se odborně prioritizovat a zároveň nečekat na Godota dokonalosti. Je třeba se rozvíjet bez zbytečných řečí o dokonalosti. A rozvíjet se tímto směrem budeme i nadále, protože čas letí a my všichni toužíme po rozvoji a výsledcích.

Umět animovat filmy za hodně peněz umí každý (a jak říká Isaac Kerlow z Disney, jen idiot to nedokáže, když má vše zaplacené). Umět produkovat filmy za omezených zdrojů je teprve tím skutečným uměním. Stěžovat si na nedostatek peněz sice můžeme, ale to nás animovat nenaučí.

Máte pravdu, že by příběh mohl být komplexnějším. A jak jsem uvedl, neberu Vám v této oblasti Vaše postřehy. Kež byste měl ale odvahu komunikovat slušně!!!!!. To bych Vám za Vaše postřehy i poděkoval. Proč ale dehonestovat něco, co má prokazatelně velice význámný výsledek? 

I tak se ale děti smějí, ptají se nás na pokračování, a animátoří dokázali, že není důvod mít strach z tvrdé reality, která v našem regionu nekompromisně existuje. Naopak je nutné se s ní naučit žít.

Mimochodem, nejsem přesvědčen, že je příběh jádrem všeho. Jsem přesvědčen, že jádrem je v první řadě hlavní charakter. A schopnost ho uvést na světlo světa. Kdo je seznámen s problematikou animační produkce, může polemizovat, ale nejspíš take i porozumí této volbě.

Naše produkce a vzdělávací platforma ANOMALIA, kde učí i Vámi zmínění odborníci z Pixaru, se snaží o dlouhodobý rozvoj a postupnou akumulaci know-how v nově vznikající odborné komunitě v takovém rozsahu, formátu, stylu a na řemeslnické úrovni, aby byly kvalitně animované 3D filmy reálné i u nás či ve světové koprodukci. Nemluvě o tom, že chceme mladým animátorům pomoci k vetší zaměstnavatelnosti. A tento proces je nutné nepřeskakovat a nepohrdat jím. Je to proces. Nikoliv jeden skok k dokonalosti. 

Také jsme tu, bohužel, jediní, kteří se systematicky věnují budování nové generace 3D animátorů. Proto jsem se rozhodl, že založím platformu ANOMALIA, kam se snažíme zvát nejlepší odborníky. Třeba právě i ze studia PIXAR, abychom se od nich učili. Tento rok přijede i Isaac Kerlow z Disney a povede svou laboratoř na vývoj příběhů pro animační projekty. To nám doporučujete i Vy sám, abychom se od nich učili. I tak se ale objevují hlasy, že americký přístup k příběhům je vyumělkovaný, roboticky přednastavený, komerční, americky ukřičený atd. Kdo se v tom má vyznat, co se místním odborníkům vlastně líbí?

Z tohoto odborného hlediska musím dojít k závěru, že Vaše hodnocení animované 3D tvorby a porozumnění českých podmínek je v zásadě laické. Bohužel ale také účelově hrubé a diletantské. Něměli by mít režiséři nadhled a schopnost komunikovat v kontextu?

 

DT 

Vyhledávání

Tip: Vyhledávejte dle autora pomocí autor: autor:”Erik Tabery” další tip

Výsledky vyhledávání

Hledám o sto šest
Vyskytla se chyba, zkuste to znovu.
Reklama